Profdesk over het inwerken van gedetacheerdenHet inwerken van mensen is een vak apart, dat weet iedereen die hier wel eens mee te maken heeft gehad. Waar de een de materie heel snel oppikt, heeft de ander daar langer de tijd voor nodig. Daarin spelen niet alleen ervaring, leeftijd en karaktereigenschappen een rol, ook wel of niet gedetacheerd zijn speelt hierin mee. Zo zijn mensen die het gewend zijn om vaker in verschillende teams te acteren, doorgaans net wat flexibeler dan zij die al jarenlang op dezelfde functie werkzaam zijn. Van een gedetacheerd persoon wordt ook verwacht dat hij sneller is ingewerkt dan bijvoorbeeld een schoolverlater. En dat mag ook. Het gaat erom dat je geen appels en peren met elkaar vergelijkt. Een stagiaire vergelijken met iemand die al 10 jaar in het vak zit zou niet realistisch zijn. Het een is overigens niet beter dan het ander, want juist die hele jonge mensen brengen vaak veel sprankelende energie mee.

Persoonlijk contact wint altijd

Daarnaast speelt ook de tijd die we achter de rug hebben om rol binnen deze thematiek. Gelukkig lijkt de langdurige en intense coronaperiode steeds meer achter ons te liggen, want het inwerken van nieuwe collega’s was best lastig op afstand. Natuurlijk kun je systemen uitleggen, en schermen delen, maar dat haalt het niet bij fysiek samenwerken. Wanneer je mensen wil leren kennen, dan doe je dat in de regel bij de koffiemachine, tijdens die wandeling in de lunchpauze of zomaar tijdens een vergadering.

Houd kwaliteit vast

En wanneer je dan eenmaal die nieuwe collega goed hebt ingewerkt, hij weet wat hij moet doen en lekker binnen het team past, dan wil je deze persoon ook vasthouden. Maar hoe doe je dat? Natuurlijk spelen salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden een rol, maar een prettige werksfeer, openheid en veel vertrouwen doen het vaak minstens net zo goed. Menno Willemsen, oprichter en eigenaar van detacheringsbureau Profdesk zegt er het volgende over: ’Het is juist dat persoonlijke dat me heel erg aanspreekt. Het luisteren naar wat onze te detacheren mensen, maar ook onze klanten nodig hebben, is een belangrijk onderdeel van mijn vak. Doorvragen op opmerkingen en daar dan zo snel mogelijk de juiste persoon bij vinden, daar loop ik warm voor. Het is niet altijd gemakkelijk in de huidige markt, maar gelukkig kunnen we meestal nog twee of drie kandidaten aanbieden. Natuurlijk zijn er meer kandidaten te vinden, maar ik wil geen appels met peren vergelijken, de kwaliteit moet goed zijn. Ik zit inmiddels bijna 25 jaar in de markt en heb een neus ontwikkeld voor kwaliteit. Dat zit hem soms in hele kleine dingen: iemand kan op papier een prachtig curriculum vitae aanleveren, terwijl er tijdens een gesprek nauwelijks ontwikkelde communicatieve vaardigheden blijken te zijn. Dan wordt het lastig. Zo zijn we continu bezig met ontwikkelen, verbeteren en verfijnen. Dat doen we onder meer door het delen van relevante kennis. Onlangs hebben we nog een inhoudelijk whitepaper geschreven over de krapte op de arbeidsmarkt.’

Neem contact op

Wil je meer weten over de productieve kanjers die we vanuit onze organisatie aanbieden? Of ben je zelf op zoek naar die ene mooie opdrachtgever? Neem een kijkje op onze website of neem direct contact met ons op. We kijken uit naar je bericht.