Nog altijd op zoek naar de juiste IT’er? Stop met zoeken‘Natuurlijk zijn communicatieve vaardigheden belangrijk in IT-gerelateerde functies.’ Dat zegt Menno Willemsen, eigenaar van Profdesk Automatiseringsdiensten. ‘Zeker in een supportfunctie, bijvoorbeeld wanneer je op een helpdesk werkzaam bent, is dit een onmisbare eigenschap. Maar ook wanneer je wat meer intern georiënteerd bent vanuit je rol, dan nog zijn deze vaardigheden onmisbaar om goed met je collega’s om te kunnen gaan. Om nog maar te zwijgen van de IT’ers die bij klanten of eindgebruikers over de vloer komen. Juist voor hen is het beschikken over goede communicatieve vaardigheden een belangrijk onderdeel van de job. Deze vaardigheden zie je bovendien overal in terug: in elk keurig telefoontje en in elke nette e-mail zonder schrijffouten. Soms wordt, ten onrechte, gedacht dat dit soort competenties wat minder belangrijk zijn wanneer iemand vanuit zijn vak vooral focust op techniek. Maar wanneer je in een team of met externen samenwerkt dan moet je nu eenmaal goed in staat zijn om gemakkelijk te communiceren.’

Over communicatie en sociale vaardigheden

‘Naast communicatieve vaardigheden zijn ook sociale vaardigheden een belangrijk thema. Dat klinkt misschien als een open deur, maar dit blijkt nog lang niet altijd vanzelfsprekend te zijn. Sociale vaardigheden gaan immers niet alleen over verbale communicatie, maar ook over hoe je non-verbaal overkomt. Ben je degene die je als enige afsluit met een headset terwijl je op een klantenservice zit? Of heb je tijdens het down gaan van een server dusdanig veel stress dat je klanten kort en niet zo vriendelijk te woord staat door de onrust die de lange wachtrij achter die klant je oplevert? Dan kun je je afvragen of dit de geschikte baan voor je is. Je moet, hoe dan ook, in staat zijn om je hoofd koel te houden, rustig te blijven en te proberen om samen met je team naar een zo goed mogelijke oplossing toe te werken. Dat kan ook gaan over vooruitdenken, door bijvoorbeeld op de website even een klein zinnetje te plaatsen dat jullie op de hoogte zijn van het feit dat de server tijdelijk niet bereikbaar is, en dat er hard aan een oplossing wordt gewerkt. Dit soort zaken doet niet alleen iets met het moreel binnen het team, maar zeker ook met je klanttevredenheid’, aldus Menno.

Nog altijd op zoek naar de juiste IT’er? Stop met zoeken

Precies om die reden letten we binnen Profdesk altijd op het totaalplaatje: hoe (on)verzorgd ziet iemand er uit? Komt iemand ‘lekker in zijn vel’ over? Past de uitstraling naar buiten toe bij de antwoorden die iemand geeft? Misschien is dit wel één van de redenen dat we al sinds 1997 succesvol IT-professionals aan organisaties verbinden. Meer weten? Of op zoek naar die ene kandidaat die je maar niet vinden kunt? Kijk dan even hier. We leveren je binnen 48 uur de juiste professional op de door jouw gewenste plek.