Deel 2 van onze blogserie over schaarste van IT-professionals: van verwachting naar realiteit

Deel 2 van onze blogserie over schaarste van IT-professionals: van verwachting naar realiteitDe cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) laten niets te raden over: in kwartaal drie van 2021 stonden er tegenover elke 100 werklozen maar liefst 126 vacatures open, een nieuw record. Het is, na het tweede kwartaal van dit jaar, de tweede keer dat het aantal vacatures hoger is dan het aantal werklozen. In het tweede kwartaal stonden er nog 106 vacatures open op 100 werklozen. Dat er meer vacatures open stonden dan er werklozen waren, was in 50 jaar niet voorgekomen. Het grootste gedeelte van de vacatures bevindt zich in de handel, de zorg en de zakelijke dienstverlening. Samen zijn deze drie bedrijfstakken goed voor ongeveer de helft van alle openstaande vacatures. De IT-sector valt onder de laatste categorie, de zakelijke dienstverlening.

Waar eerst de verwachting was dat dit tekort aan IT-collega’s binnen afzienbare tijd wel opgelost zou zijn, is nu wel duidelijk dat dit zeker niet het geval is. De schaarste zal langere tijd aanhouden. Dit heeft niet alleen te maken met de omvang van het aanbod van IT-professionals in de markt, maar ook met de verregaande automatisering en digitalisering van de samenleving waardoor de vraag naar goede IT’ers alleen maar stijgt.

Coronacrisis speelt rol in krappe arbeidsmarkt

Tel daar de almaar aanhoudende coronacrisis bij op en het is duidelijk dat de krapte op de arbeidsmarkt niet zomaar voorbij is. Maar hoe ga je hiermee om als één van je medewerkers langdurig uit de running is, bijvoorbeeld vanwege ziekte? Of omdat die ervaren collega een baan elders heeft gevonden of met pensioen gaat? Dan heb je op korte termijn gespecialiseerde kennis nodig. Maar op LinkedIn en Indeed gaat het vinden van nieuwe mensen niet snel genoeg, terwijl jouw IT-omgeving en IT-team wél constant aandacht nodig hebben. Bovendien duurt het aannemen van nieuwe mensen vaak lang omdat er opzegtermijnen van één tot drie maanden gehanteerd worden. En ook dan is die nieuwe collega niet van de ene op de andere dag ingewerkt en inzetbaar.

Neem de regie en zie door de bomen het bos weer

Wanneer je op zoek gaat naar nieuwe IT-professionals dan is het, ondanks de krapte in de markt, dus zaak om een aantal punten in ogenschouw te houden.

1. Kies niet voor de eerste de beste

De verleiding is begrijpelijk: je hebt dringend behoefte aan ondersteuning, maar de goede mensen zijn bezet. Wanneer er zich dan toch iemand meldt dan is een eerste gesprek snel gevoerd. En ondanks je twijfels, want érg communicatief is de sollicitant niet als je eerlijk bent, zet je door. Ook de kennis die niet helemaal actueel is neem je voor lief. Je hebt immers een lege stoel die gevuld moet worden. En, zo redeneer je, communiceren is te leren en verloren kennis zo op peil gebracht. Bovendien is alles beter dan niets…

Hoe verleidelijk het ook is om voor de eerst beschikbare te gaan: doe het niet. Want vaak klopt je onderbuikgevoel en geeft het aannemen van die niet voldoende gekwalificeerde professional meer uitdaging dan je op dit moment nodig hebt. Beter is, hoe lastig ook, je geduld bewaren en door te zoeken naar die ene, juiste collega.

Mocht dit, gezien de werkdruk of acute workload, geen optie zijn, overweeg dan voor een tijdelijke oplossing te gaan. Het inzetten van een professional op detacheringsbasis levert je veel voordelen op:

– Deze collega’s zijn, wanneer je voor de juiste detacheringspartner kiest, ervaren en gecertificeerd. Ze zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omdat ze de laatste trainingen en opleidingen binnen hun vakgebied volgen.

– Dit type IT-professional is het gewend om in een nieuw team op een nieuwe werkplek te starten: binnen een mum van tijd voelt deze collega zich als een vis in het water en biedt deze praktische ondersteuning om de werkdruk duurzaam te verlagen. Bijvoorbeeld door die lange lijst met achterstallige tickets eindelijk op te lossen, te werken aan het automatiseren van wachtwoordherstel of te focussen op een betere inrichting van het automatiseren van on- en offboarden van nieuwe medewerkers.

Tip 2 in ons volgende blog: ga voor ervaring óf kiest bewust voor een langere inwerktijd. Wil je er nu al meer over weten of even vrijblijvend overleggen? Neem dan contact met ons op. We kijken uit naar je bericht!

Recente vacatures

Profdesk © 2023 | gerealiseerd door De Digitale Marketing Specialist | Privacybeleid