In dit exclusieve interview duiken we dieper in de wereld van Tour de Tietema, het mediabedrijf dat ooit begon met een tentje bij de Tour de France en inmiddels is uitgegroeid tot een toonaangevende naam in de wielerwereld. Devin van der Wiel, een van de oprichters van Tour de Tietema, staat bekend als de creatieve kracht achter de video’s en de opvallende designs van wielershirts en fietsen. Samen met Bas Tietema en Josse Wester vormt hij het brein achter de unieke content die fans dichter bij de sport brengt. Naast hun mediabedrijf hebben ze ook de wielerploeg TDT-Unibet opgericht, die een eigen identiteit heeft maar sterk verbonden is met Tour de Tietema. Met de ambitie om het meest likeable en volgbare team van het peloton te zijn, deelt Devin hoe technologie, waaronder AI, wordt ingezet om content te creëren en welke creatieve innovaties hen zo bijzonder maken.
Tour de Tietema is uitgegroeid van een passieproject naar een succesvol mediabedrijf. Hoe heeft technologie jullie geholpen om op dit niveau content te creëren en te groeien?
De ontwikkeling van de technologie – in mijn geval denk ik dan vooral de ontwikkeling van camera’s, de montagesoftware en het platform YouTube – heeft vooral het proces van het maken van een video versimpeld, waardoor je sneller, met minder mensen en met minder kosten al content kunt produceren die een groot publiek kunnen aanspreken. Waar het vroeger een vrij complex en kostbaar proces was om tot een video te komen, kon ik aan het begin van Tour de Tietema in m’n eentje al video maken en publiceren op een platform die de video bij de juiste doelgroep brengt.
Hoe zetten jullie AI in bij de contentcreatie voor de wielerploeg TDT-Unibet?
AI heeft (nog) geen vaste plaats in onze contentcreatieproces, maar dient meer als hulpmiddel. Denk bij het helpen van ChatGPT bij een brainstorm over een video, het samenvatten van een interview met een renner, generatieve AI in photoshop bij het maken van een thumbnail. Ik kan me voorstellen dat wanneer we AI goed trainen op de kernwaarden van video’s van Tour de Tietema het een nog bruikbaardere tool kan zijn in het schrijven van videoscripts of bedenken van activaties voor onze partners.
Hoe zorgen jullie ervoor dat fans actief betrokken worden bij TDT-Unibet, en welke technologieën of tools gebruiken jullie om die interactie met jullie volgers te versterken?
Je kunt online éénzijdige communicatie tegenwoordig scheiden in twee groepen: algoritmisch (Youbtube, X, Insta) en niet-algoritmisch (mail, uitzendkanalen op bijvoorbeeld whatsapp, podcasts, fysieke events). De algoritmische communicatie heeft als voordeel dat je in korte tijd enorm veel bereik kunt genereren, maar als enorm nadeel het algoritme zich niet laat sturen. Het is als het ware een oncontroleerbaaar filter. Je bent als creater in dat geval dus altijd afhankelijk van waar het algoritme op dat moment op wil sturen, waardoor je je boodschap daar misschien op moet aanpassen, niet aankomt of bij de verkeerde mensen komt. Het is daarom in mijn ogen belangrijk om daarnaast altijd te investeren in direct contact je volgers/fans door niet-algoritmische communicatie.
Wat zie jij als de belangrijkste technologische ontwikkelingen binnen de wielersport die de manier waarop fans het volgen in de komende jaren zullen veranderen?
Het eerder genoemde laagdrempeligheid van contentcreatie. Waar voorheen een kostbare documentaireploeg moest worden ingehuurd om bijvoorbeeld de Tour de France voor een team in beeld te brengen, kan een wielerteam dat nu makkelijker zelf, waardoor je als fan nóg dichter bij het team kunt komen en je als team je verhaal beter kunt sturen.
Wat kunnen we in de toekomst verwachten van Tour de Tietema op het gebied van technologie en creativiteit?
We zullen altijd proberen vooruit te lopen op het gebied van innovatie in techniek en creativiteit. Dat zit in ons DNA en maakt ons uniek. Wij geloven heilig in de kracht van video, daar zullen we ons dus altijd in blijven ontwikkelen door meer én betere video’s te maken, voor zowel TDT-Unibet als rond de avonturen van Bas, Josse en mij.
Denken jullie dat jullie in de toekomst meer IT-personeel nodig zullen hebben om de groei van zowel de wielerploeg als het mediaplatform te ondersteunen? Indien ja, welke functies zouden dan moeten worden bekleed?
Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat de kracht van ons bedrijf zit in de dingen simpel en compact te houden, waardoor we enorm flexibel zijn. De oplossing moet zitten in de creativiteit, niet in het complexer maken van processen, waar IT-personeel voor nodig is.