Weet jij het verschil tussen een headhunter en een detacheerder?Headhunting en detachering: het zijn twee termen die vaak door elkaar worden gebruikt. En dat terwijl ze echt wel een verschillend uitgangspunt en resultaat hebben. In dit blog vanuit Profdesk, bekend als IT-detacheringsbureau in Rotterdam, delen we graag onze kennis zodat je de best mogelijke keuze voor je organisatie kunt maken.

De belangrijkste verschillen

Een headhunter zorgt in de basis voor toekomstig, vast personeel. Een detacheerder regelt vooral personele oplossingen die gericht zijn op tijdelijkheid. Maar wanneer kies je nu voor welke optie? Menno Willemsen, oprichter en eigenaar van Profdesk Automatiseringsdiensten zegt er het volgende over: ‘Het een is niet beter dan het ander, het is maar net in welke fase je bedrijf zich bevindt. Wanneer je bijvoorbeeld ontzettend snel groeit, en op zoek bent naar een vaste toevoeging aan je personeelsbestand, dan kan het handig zijn om te kiezen voor een oplossing vanuit een headhunter. Het voordeel van een detacheerder daarentegen, is dat deze in staat is om mensen te leveren die heel snel inzetbaar zijn, al is het maar omdat ze niet te maken hebben met opzegtermijnen en uitwerktijd bij hun huidige werkgever. Daarnaast zijn mensen die het gewend zijn om op detacheringsbasis te werken, zonder uitzondering zeer ervaren. Vaak kijken ze al jarenlang bij verschillende bedrijven in de keuken. Dat betekent dat ze een bak aan ervaring meenemen die direct ingezet kan worden op de werkvloer bij de nieuwe opdrachtgever.’

Direct aan de slag in complexe ICT-omgeving

‘Bovendien zijn deze gedreven professionals gewend om snel te schakelen, zowel qua inhoud van werk als qua bedrijfscultuur. Laatst nog hadden we een voorbeeld aan de hand van een complexe fabrieksomgeving. Wanneer deze een uur stil zou komen te liggen dan zou de financiële schade aanzienlijk zijn. Wanneer we daar vanuit Profdesk dan een professional inzetten met meer dan 10 jaar ervaring, die exact weet hoe het zit met routers en switches, specifiek in een dergelijke complexe bedrijfsomgeving, dan is die collega zijn uurtarief voor onze opdrachtgever meer dan waard. Deze professionals, in ons geval gericht op ICT, blenden vaak heel snel binnen het nieuwe team omdat ze sociaal en flexibel zijn én eraan gewend om zich snel nieuwe werkomgevingen eigen te maken. Wanneer je kort samenvat wat deze mensen brengen, dan gaat het vaak om rust op de werkvloer. Enerzijds omdat er praktisch gezien extra uren beschikbaar komen waardoor de directe collega’s ontlast worden. En anderzijds omdat de ervaring, die deze vaak senior professionals met zich meebrengen, garant staat voor een stuk grip en controle waardoor de zaken weer in een stijgende lijn verlopen. Te lang liggende klussen worden opgepakt, processen aangescherpt, beheer uitgevoerd, achterstanden in te maken calls of te verwerken tickets op ICT-afdelingen verwerkt, nieuwe werkplekken ingericht etc. Dat gevoel van continu met te weinig mensen aan een te groot aantal projecten werken lost op waardoor er meer ontspanning ontstaat. En daar vaart de hele afdeling wel bij.’

Specialisme op maat: binnen 48 uur aan de slag

Ben je op zoek naar een servicedeskmedewerker, werkplekbeheerder, systeembeheerder, applicatiebeheerder, programmeur, databasespecialist of IT-manager? Of heb je te maken met een project dat gaat om het migreren en configureren van complete netwerken, het (her)inrichten van servers, het maken van een standaard voor het configureren van werkstations, het dagelijks beheer van het bestaande netwerk, het beheren en ontwerpen van (web)applicaties en websites? Neem dan contact met ons op om vrijblijvend te sparren. We kijken uit naar je bericht. Je bereikt ons rechtstreeks via 010 – 205 1000 of stuur een bericht naar info@profdesk.nl