Menno Willemsen, oprichter en eigenaar van Profdesk‘Wat is de tijd snel voorbij gegaan, ik weet nog als de dag van gisteren dat ik besloot om voor mezelf te beginnen.’ Aan het woord is Menno Willemsen, oprichter en eigenaar van Profdesk Automatiseringsdiensten. Dit bedrijf levert binnen 48 uur tijdelijk personeel met de juiste kwalificaties voor openstaande IT-vacatures binnen organisaties. ‘Na afronding van mijn studie bedrijfskunde, kwam ik eerst als intercedent bij uitzendbureau Randstad terecht. Het was een lastige tijd en er waren, in tegenstelling tot nu, veel meer werkzoekenden dan beschikbare banen. Na een tijdje ging ik aan de slag als regiomanager bij Centric, ook een IT-detacheerder. Het kriebelde en op gegeven moment besloot ik om voor mezelf aan de slag te gaan. Dat is nu alweer 25 jaar geleden. Ik wist toen al wel dat ik het heel graag anders wilde doen dan de werkgevers die ik daarvoor had gehad. Ik wilde meer aandacht voor de medewerkers en voor de klanten. Die focus op kwaliteit is altijd gebleven. Daarnaast vind ik het als ondernemer nog altijd prachtig dat je van A tot Z bij al je bedrijfsprocessen betrokken bent. Waar ik voorheen in mijn loondienstverband vooral bezig was met verkoop, ben ik nu betrokken bij alle processen van de bedrijfsvoering, de gesprekken met de accountant, natuurlijk ook de verkoop en verder alles wat er nodig is om het bedrijf goed te laten draaien. De cirkel die helemaal rond is, dat past goed bij mij.’

Over advertenties in de krant en papieren sollicitatiebrieven

‘Destijds, het was eind jaren 90, begonnen we in een klein kantoortje. Het internet was nog niet zo uitgebreid als nu, dus we hebben advertenties in kranten gezet om personeel te werven. De sollicitatiebrieven kwamen nog per post binnen. We nodigden de geschikte kandidaten uit en namen al snel onze eerste mensen in vaste dienst aan. Vervolgens gingen we aan de slag om opdrachten voor ze te zoeken en dat ging eigenlijk vanaf dag één hartstikke goed. Ik was 29 jaar toen ik mijn eigen zaak startte en ik heb geen moment spijt gehad van die overstap. Nog altijd vind ik het erg prettig om mijn eigen koers te kunnen varen en te genieten van de diversiteit die mijn vak me biedt. Het is soms hard werken, dat was zeker in het begin zo, toen we regelmatig weekenden doorwerkten, maar het is het allemaal waard geweest. Bovendien heb ik er bewust voor gekozen om een relatief compact bedrijf te blijven, want juist daardoor blijf ik bij de verschillende processen betrokken.’

Persoonlijk en laagdrempelig contact is altijd gebleven

‘Het persoonlijke, laagdrempelige contact dat ik in het begin beoogde te hebben met mijn kandidaten, is al die jaren hetzelfde gebleven. Ook heb ik vanaf dag één veel geïnvesteerd in opleidingsbudgetten, het aanbieden van een auto van de zaak en zoiets praktisch als een sportschoolabonnement. Ook ben ik altijd de accountmanager voor de kandidaten gebleven en dat vindt men prettig. Bij andere bedrijven zijn er immers vaker wisselingen, omdat mensen een andere baan vinden. Dan is het weer wennen aan elkaar. Dat probleem kennen we hier niet binnen Profdesk. Nog altijd ben ik gemakkelijk te benaderen, mijn deur staat gewoon open en ik ben niet de directeur in een strak pak met stropdas. Hoe wij het 25-jarig bestaan gaan vieren? Met een gezellig etentje waarin we terugblikken op een fantastisch mooie tijd en dan snél weer vooruit kijken naar de toekomst.’