Wat voor effect heeft het op jouw organisatie als mensen in het team zich niet op hun plek voelen?Wanneer een medewerker niet goed in zijn vel zit dan is dat voor iedereen vervelend. In eerste instantie natuurlijk voor de betrokken persoon zelf. Maar ook de directe collega’s, klanten en zij die meer op afstand met deze collega samenwerken merken het direct als er iets aan schort. Wist je dat mensen vanaf afstand kunnen voelen of je met een glimlach de telefoon opneemt? Of juist met een maandagochtendhumeur omdat je eigenlijk helemaal geen zin in je baan hebt? En hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk hebben dit soort collega’s invloed op het bedrijfsresultaat. Of op het uitblijven daarvan. In dit blog lees je over wat jij als werkgever of direct leidinggevende kunt doen om de situatie te verbeteren. Onze tips baseren we op de jarenlange ervaring die we hebben opgedaan in het detacheren van IT-professionals waarbij we dagelijks veel contact met zowel kandidaten als opdrachtgevers hebben. En die kennis delen we graag.

1. Kijk, maar dan écht

We kennen allemaal het gevoel van de werkdag die zich als vanzelf lijkt te vullen. Je holt van de ene meeting naar de andere en bent, ondanks je goede planning, vooral bezig met brandjes blussen. Daarin schuilt het gevaar dat je continu in een soort regelmodus staat, waardoor je niet meer écht kijkt naar hoe het met je mensen gaat. Let maar eens op hoeveel mensen antwoorden dat het goed met ze gaat als je daarnaar vraagt. Het lijkt een soort algemeen geaccepteerd antwoord te worden. Terwijl er achter dat eenvoudige ‘goed’ soms veel verdriet, stress of spanning ligt. Jouw rol als leidinggevende is om, daar waar gepast, dóór te vragen. Zeker nu we in coronatijd veel op afstand met elkaar hebben samengewerkt is oprechte interesse belangrijker dan ooit. Je zult versteld staan van de verhalen die je hoort. Vaak is een medewerker enorm opgelucht als hij zijn verhaal heeft kunnen doen en zit hij daarna beter in zijn vel. Niet omdat zijn problemen zijn opgelost. Maar omdat hij zich gehoord en gezien voelt. We zeggen niet voort niets dat gedeelde smart halve smart is…

2. Rem af of spoor aan

Kijken naar je mensen gaat ook over kijken naar competenties. Waar de een soms best wat aansporing kan gebruiken om dat stapje harder te zetten, gaat het bij de ander juist om afremmen. Ben daarom alert op die collega die er altijd als eerste is en als laatste naar huis gaat. Of die collega die tig overuren heeft, in het weekend of in de avonduren mailtjes verstuurd of nooit tijd heeft voor een lolletje bij de koffiemachine. Dat zijn de mensen die je in de gaten wilt houden. Ga het gesprek aan: waarom legt iemand de lat zo hoog? Is die persoon onzeker over zijn functioneren misschien? Of zijn er financiële problemen thuis waardoor hij zo overcompenseert? Is de functie misschien te moeilijk? Andersom geldt ook: de collega die de kantjes ervan af loopt, heeft misschien niet genoeg uitdaging of hij heeft andere zorgen in de privé-situatie waardoor de energie langzaam maar zeker opbrandt. Preventief, op een open en kwetsbare manier het gesprek aangaan zijn hierbij de kernwoorden.

3. Besteed aandacht aan ontwikkeling

Wat voor iedereen geldt, zeker in de wereld van ICT waarin de veranderingen razendsnel gaan, is dat kennis en kunde op peil moeten blijven. Besteed daarom regelmatig aandacht aan de opleidingskalender van je mensen. Dat is meteen een mooie invalshoek om over iemands motivatie, wensen, uitdagingen en loopbaan te praten. Zonder dat er meteen een enorme lading onder het gesprek ligt. Soms krijg je te maken met medewerkers die zich te passief opstellen als het gaat over opleiding, dan weer spreek je die collega die zó hard werkt dat hij zichzelf geen tijd gunt om zijn certificeringen op peil te houden. Ga in gesprek en luister naar het verhaal achter de mens. Vanuit daar gericht actie ondernemen gaat je resultaten geven.

Verder sparren

Wil je verder praten over bovenstaande onderwerpen? Of heb je op dit moment een collega op het oog waarover je graag eens vertrouwelijk van gedachten wilt wisselen? Dat kan. We denken graag met je mee. Neem contact met ons op, we kijken uit naar je bericht.